10 Kasım 2009 Salı

Arif Keskin, İran Türkçülüyü Üzerine Qeydler(2)

İran Türkçülüyü Üzerine Qeydler(2)

İran Türkçülüyü İran türklüyü ve İran türkleri qavramı üzerinde ortya çıxmışdır. Bu qavramlar Türkiye leksikonunda her zaman ıstıfade edilmekdedir. Bu qavramlar ciddi yanlışlık ehtiva etmekdedir. Bu düşünceye sahib insanların, yuxarıdaki qavramlar haqqında her hansı bir nezeri çalışma içinde olmamaları, bu yanlışlqların en önemli sebebidir. “İran türkleri” ve ya “İran türklüyü” mefhumlarındakı İran ve türk kelimelerinin ne menada işlendiyini ve bunlar arasındakı elaqelerin hansı müstevide nezere alındığına dair heç bir çalışma yoxdur. Bu fikri müdafie edenlere İran türkleri ve ya İran türklüyü ne anlama geldiyni soruşsanız, müeyyen bir cevab almanız mümkün olmayacaq.

İran türklüyü qavramı bir çox yanlışığı ifade etmekdedir. Bu mefhum, bir terefden İranda yaşayan türklerin İran menşeli, diger terefden ise İranı türklerin veteni kimi göstermektedir. İran Türkleri mefhumu yuxarıda gösterildiyi iki yanlışığı ifade etmektedir. İran ne Türklerin menşei, ne de vetenidir. Bu mefhum hem türkoloji, hem de tarixi baxımdan xetalıdır. Diger terefden baxdığımızda İran Türkleri mefhumu bu düşünceni mudafie edenlerin tarixi anlayışıyla uygun gelmir. Bu fikri müdafie edenler İran Türkleri veya İran Türklüyü kelimesni işletdikleri zaman, öz tarixi anlayışlarıyla ziddiyet içine girirler. Başqa sözle, bu mefhum bu düşünceni mudafie edenlerin tarixi anlayışıyla da ziddiyet teşkil etmekdedir. İran Türklüyünü mudafie edenlerin, İran kelimesi haqqında tehlillerine baxıldığında, bu ziddiyet açıq şekilde görülecekdir. Onlara göre, İranlılıq mefhumu yenidir ve tarixi olaraq bu coğrafiyanın adı İran olmamışdır. İran kelimesinin qondarma olduğunu iddia edib ondan sonra İran türkleri ve ya İran türklüyü kelimesi istifade etmek açıq açkar paradoksal bir görüşdür...

İran türkçüleri türk milliyetçi axımı olsa da tezisleri türk milliyetçiliyi ile ziddiyet teşkil edir. İranı Türklerin hem veteni ve hem de meşnei olaraq gösterilmesi Türk milliyetçi tezisler ile de ziddiyet teşkil edir. Bu grupun esas paradoksu Azerbaycan mefhumundan behs etdıkleri zamanı ortaya çıxır. Azerbaycanı İranın bir parçası ve onun içinde eritilmesi lazım geldiyini iddia ediler. Bu başlı başına bir ziddiyyetdir. Azerbaycanı neden farslıq ile eynileşdiren ve özlerinin de qebul ettiyi qondarma ad olan İran içinde eritmek istedikleri başa düşülmür. Azerbaycan kimi Azerbaycan türklerinin ana veteni, türk yurdu ve türklükle eynileşmiş bir mefhumu farslıq ile eynileşen ve qondarma ad olan İran içinde eritmek Türk milliyetçiliyi ıle bir çerçiveye sığışmır. . Azerbaycan Türklerinin ana veteni olan Azerbaycanı İran içinde ertimek bir Türk yurdunu peşkeş etmek demekdir. Azerbaycan derin tarixi kökleri olan bir coğrafıyadır. İran ise yeni ve ne olduğu belli olmayan bir mefhumdur. Tarixi ve gerçek bir coğrafi yer olan Azerbaycanı İran kimi köksüz ve farslıqla eynişleşmiş bir çerçive içinde eridilmesi ne qeder doğrudur.

Güney Azerbaycan Milli herekatında bu gün Azerbaycan mefhumu türlükle eynileşmişdir. Azerbaycan mefhumu Memmed Emin Resulzade ve Elçibeyin düşüncesinde de türlükle eynileşdirilmişdir. Bugün milli herekatımız içinde Azerbaycan mefhumu Memmed Emin Resulzade ve Elçibey’ın tanımladığı Azerbayacadır. Azerbaycan, Azerbaycan Türklerinin yurdu ve ana vetendir. Azerbayan siyasi bir ad olmaqdan daha çox tarixi bir addır. Bu coğrafiyada (Güney Azerbaycanda) Azerbaycan adıyla heç bir devlet qurulmasa da, bu coğrafıya üstünde Azerbaycan adı her zaman var olmuşdur. Azerbaycan adının tarixi esalet var. Fars Milliyetçileri de Azerbaycanın tarixi esaletini inkâr edebilmedikleri üçün onun mühtevasını deyişdirerek ona sahib çıxmaq isteyırler. Fars Milliyetçileri gereçek tarıxı Azerbaycanı bugünkü Güney Azerbaycan coğrafıyası olaraq iddia ediller. Quzey Azerbaycanı Aran veya Qafaz Albanyası adlandırırlar. İran türkçülerinin Azerbaycan anlayışları Fars Milliyetçilerinin inkar edemediyi Azerbaycanın esaletini inkarı çerçivesinde şekkillenibdir.

İran türkçülerinin Azerbaycan baxışları öz iddia ettikleri hedefleriyle de ziddiyet içindedir. Onlar hedeflerini İrandaki türklerin milli-menevi haqlarını qorumaq ve iade etmek olaraq tanımlayırlar. Bu hedefle yola çıxaraq Azerbaycanıın tarixi coğrafıyasını inkar deyil qorumaq ve himaye etmek gerekir. . Azerbaycanın tarixi coğrafiyasi türklein milli-menevi servetidir ve onu milli-menevi servet kimin sayılmamsı çox menalıdır. . Azerbaycan türkleri İranda yaşayan türklerin en böyük grupudur.. Azerbaycan türklerinin veteni olan Azerbaycanı inkar etmekle Türk haqqını müdafie etmek iddiası bir biriyle ziddiyet teşikil etmekdedir. Türklerini haqlarını Azerbaycan Türklerin haqqlarını elinden alaraq qorumaq olmaz.

İran türkçülerinin, Azerbaycan coğrafiyasını Azerbaycan türklerinin vteni kimi görmemeleri onları Rus ve Fars milliyetçi tezisleri qebul ettikleri anlamına gelir. Hem rus hem farslar Azerbaycan mefhumunu türksüzleşdirmek isteyirler. Azerbaycanı, Azerbaycan türklerinin veteni olaaraq görülmemesi fars ve Rusların Azerbaycan tezislerini qebul etmek demekdir. İran türkçülerin Azerbaycan tanımı Farsların asimilasya siyaseti istiqametinde olduğu söylenebiler. Farsların asilmilasiyadan hedefleri Azerbaycan Türklerinin Azeri olduğu iddia ederek onların vetenlerini Azerbaycan deyil İran olaraq gösterilmesi istiqametindedir. Bu istiqametde Azerbayacnın tarixi coğrafiyasını çox sayıda otsanlara parçaladılar. Hedefleri Azerbaycanı ana veten olmaqdan çıxararq bir eylaete seviyesine çekmekdir. Azerbaycan kelimesi deyilidiyinde feqet belli ustanların çağrıştırılması(tedayi) ve Azerbaycan geniş tarixi coprafiyasuının unutulması asimilasyon siyasetini qebul etmek demekdir. Diger terefden Azerbaycan Türklerinin ana vetenin Azerbaycan olmadığı iddia etmek başlı başına asimilasyon ve inkâr siyasetidir.
İranda türkler sadece Azerbaycan türkleri deyiler, ancak Azerbaycan türkleri, en böyük Türk grubu ve tein edici gücüdür. Güney Azerbaycan Milli herekatı, İranın diger blgesinde yaşayan tüklerle lazım ve zeruri olan elaqeleri qurduğu söylenemenez. Bu bağın qurulmasının doğruluğu ve mecburiliyin de heç kesin şubhesi de yoxdur. Güney Azerbaycan Milli herekatının bu nöqtede zeyiflik gösterdiyi inkar edilmez. Ancaq bu zeyfiliyi oratadn qaldırmaq üçün yanlış yol seçilmemelidir. Bir yanlışığı başqa daha böyük ve tehlikeli bir yanlışlqla düzeltmek olmaz. İranın diger bölgelerindeki Türkleri ile bağ qurmaq ve onların taleyini müeyyen edici faaliyetlere girmek üçün Azerbaycanı feda etmek mentiqli deyildir. Azerbaycanı qoruyaraq da onlara yardımcı olabilerik. İran’da Türk varlığını qorumanın en vacibi şertlerden biri Azerbaycanın tarixi coğrafiyası qorumaqdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder